‘Ik hou het wel vol hier’

Dinsdag Portret

20130116_124900

Jet Overeem is de eigenaar van de bloemenkraam ‘Overeem’ bij het winkelcentrum Overvecht. ‘Oh, je bent ook journalist.’, zegt Jet lachend als ik binnenkom. Jet studeerde journalistiek in Utrecht, maar nam al snel daarna de bloemenkraam van haar vader over. ‘Ik was te stil om journalist te zijn.’

Een bloemenkraam hebben in een achterstandswijk vindt Jet geen nadeel. ‘Ik trek publiek aan uit heel Utrecht.’ Soms heeft ze wel eens moeite met de locatie van haar bloemenkraam. ‘Soms skate ik wel eens hier in de buurt en dan voelt de sfeer benauwd. Het is stiller in Overvecht dan in de rest van Utrecht, en als er dan iemand langsloopt word je toch angstig.’

Zelf woont Jet in Voordorp. ‘In Voordorp is het wel wat gemoedelijker. Rustiger, laat ik het zo zeggen.’, zegt Jet als er een klant binnenkomt. Nadat Jet de twaalf rozen heeft geschikt gaat ze verder: ‘In Voordorp zijn mensen meer op zichzelf. In Overvecht zie je dat iedereen bij elkaar hoort. De Marokkanen bij de Marokkanen en de Nederlanders bij de Nederlanders. Niet dat het erg is, maar het zorgt voor een afstandelijkheid tussen de bevolkingsgroepen.’

Mede door die afstandelijkheid merkt Jet ook dat er onbewust vooroordelen ontstaan. ‘Laatst kwam er een oude vrouw bij ons in de winkel en vlak daarna kwam er een Marokkaanse man voor haar staan. Ik dacht dat hij voor wilde dringen en toen ik daar iets van zei bleek het zo te zijn dat hij boodschappen deed voor de oude vrouw.’ Jet vindt het lastig om een balans te vinden in die vooroordelen. ‘Je wil natuurlijk niemand op zijn tenen staan.’

Dan wordt het druk in de bloemenkraam. De bloemen staan wegens de kou vandaag binnen en dat zorgt voor een gezellige drukte in het kleine kraampje. Jet vind het wel gezellig. ‘Zolang ik het druk heb, hou ik het wel vol hier in Overvecht.’

Ben jij het oneens met Jet? Reageer!

 

Leave a comment