Oude Noorden is oud geworden

Vrijdag Rondje Vogelaarwijk

350px-Pijnackerplein_rotterdam

Elke week loop ik een rondje door een wijk die hoog op de lijst van Vogelaar staat. Deze week de wijk waar ik ben opgegroeid: het Oude Noorden.

De naam, het Oude Noorden, klinkt al even afschrikwekkend als hoe het eraan toegaat in deze achterstandswijk. Deze wijk komt maarliefst twee keer voor in de lijst van Vogelaar. Op nummer drie staat het Oude Noorden Zuid en op 26 het Oude Noorden.

Als ik mijn fiets neerzet in de wijk waar ik voor het eerst leerde fietsten, voelt het als thuiskomen. De wijk wordt gekenmerkt door het grote gebouw van de elektronicaketen Correct, dat het Oude Noorden in tweeën splitst. Als je rechts afslaat ga je richting het centrum van Rotterdam. Dit was de weg die ik zelf altijd befietste wanneer ik naar de stad moest. Het is een mooie straat die veel orthodontisten en advocatenkantoren herbergt.

corrnu

Aan de linkerkant van het kruispunt begint de achterstandswijk. Mobiele telefoonzaakjes en vele snackbars hebben hier de overhand. Kinderen van nog geen zes jaar oud lopen over straat waar auto’s met hoge snelheid langssnellen.

Het Oude Noorden is al jaren het grootste zorgenkindje van Rotterdam. Vroeger was de wijk juist de woonplaats voor de rijkere inwoners van de Maasstad. Tegenwoordig is vooral de criminaliteit in de wijk de reden dat vele inwoners van Rotterdam de wijk ontwijken.

Als je iets dieper de wijk in gaat, kom je terecht bij, zoals ik het noemde, het speeltuintje. Het speeltuintje bestaat uit een groot plein met hekken eromheen. In het midden staat een prachtige carrousel. De carrousel dient tegenwoordig als hangplek voor de jongeren, maar vroeger stonden om de carrousel verschillende speeltoestellen. Het overgrote gedeelte van de toestellen is inmiddels weggehaald. Het plein ziet er nu stil en verlaten uit.

Als ik door mijn oude straat loop, de Soetendaalseweg, merk ik dat de straat flink is veranderd. Vroeger was er om de hoek een snoepjeszaak. Hier kon je kikkersnoepjes kopen voor 5 cent per stuk. Dit gebouw staat nu leeg.

Ook mijn oude huis ziet er flink vervallen uit. De tuin waar ik ooit visjes liet zwemmen, ligt nu vooral vol met vuilniszakken. Wel staat onze appelboom er nog, groter dan ooit.

De boom lijkt het enige wat nog overeind staat van hoe ik mij mijn jeugd in het Oude Noorden herinnerde. Ik weet ook dat er weleens wat misging in onze straat (zie over Vogelaar), maar toch heb ik het idee dat mijn wijk is vervallen. Plantenbakken zijn ingestort, vuilniszakken liggen op straat en huizen staan leeg. Het Oude Noorden is nog ouder geworden. Of ben ik opgegroeid?

Woon jij in het Oude Noorden of in een andere achterstandswijk.  Laat zien hoe het er volgens jou aan toe gaat in een achterstandswijk. Laat jou impressie van deze wijk achter!

Leave a comment