Burenruzie in een achterstandswijk

Woensdag Column

portiek

In elke plek in Nederland is hondenpoep een bekend probleem. Of je nou in Langedijk woont of in Overvecht, hondenpoep is overal aanwezig.

Volgens Mark de Haas, organisator van het Nationaal Symposium Hondenbeleid, ontstaan de problemen met hondenpoep, omdat er drie partijen betrokken zijn die allemaal anders over het probleem denken. De gemeente, de eigenaar van de hond en de persoon die in de hondenpoep gaat staan. ‘Meestal eindigt het probleem met een bewoner die naar de gemeente stapt waarna een bordje verboden voor honden wordt geplaatst.’

De manier hoe de inwoners in Overvecht hiermee omgaan, is toch iets heftiger. Zo merkte ik afgelopen week dat er voor mijn voordeur een drol was gelegd. Nu zou dat normaal niet zo raar zijn dat daar een hondendrol ligt, maar wel als je weet dat mijn voordeur in een portiek is.

De drol lag al warm te worden en onze portiek begon al aardig te stinken toen mijn bovenbuurvrouw aanbelde en vroeg of ik toevallig huisdieren had. Toen ik uitlegde dat ik het niet had kunnen zijn, begon de vrouw mij het verhaal te vertellen dat zich tussen haar en de bovenbuurman had afgespeeld.

Maanden geleden had onze buurvrouw gevraagd of deze meneer niet meer na twaalf uur op zijn elektrische gitaar zou willen spelen. Hij had hier natuurlijk gehoor aan gegeven, maar in plaats van zijn gitaar stond zijn stereo-installatie van twaalf tot vier de melodieën van verschillende metal bands te spelen.

Mijn buurvrouw had vervolgens de politie ingeschakeld. Toen die ter plaatse kwam, vertelde de man dat de vrouw een hekel aan hem heeft en daarom verzon dat hij lawaai maakte. De politie kon hierdoor niets anders doen dan vertrekken.

Of dit allemaal waar is, kan ik niet controleren. Mede doordat mijn bovenbuurman niet wilde reageren en mijn buurvrouw natuurlijk ook een Utrechtse tante is die de situaties graag lekker aandikt. Daarnaast kan ik er ook niet vanuitgaan dat mijn buurvrouw geen streken heeft uitgehaald.

Dit soort burenruzies ontstaan doordat mensen in achterstandswijken gefrustreerd zijn. Lage inkomens, veel werkloosheid en weinig perspectief op een goede toekomst zorgen ervoor dat de inwoners van achterstandswijken gefrustreerd raken. Dit zorgt op zijn beurt weer voor de verloedering en ruzies in de Vogelaarwijken.

Hoe dan ook, volgens mijn buuf had meneer vervolgens voor haar deur een aantal vuilniszakken laten staan en geweigerd ze weg te halen. Toen mijn buuf besloot de vuilniszakken te verwijderen had de man een nieuwe lading voor mijn buurvrouw klaarstaan.

De finale klapper kwam dus met de hondendrol voor mijn deur. Ik ben nu onderdeel van de burenruzie in mijn flat. Ik weet gelukkig hoe je hiermee om moet gaan. Doe je deur dicht en praat de komende drieënhalf jaar niet met je buren.

Heb jij ook wel eens ruzie met je buren? Of ben je het niet eens met het beeld dat ik schets? Reageer!

Leave a comment